Trolderim

Trolderim

 

OBS kan købes som klassesæt, til selvlæsning i 3-6. kl.

 

Fra bibliotekets lektørudtalelse:

"En bog fyldt med spændende, sjove og uhyggelige fortællinger om bjergtrolde, skovtrolde, hekse og kæmpetrolde.

"Der bliver ikke sparet på effekterne,der ryger et hoved her og et øje der, og det sidste opslag får det til at krible af skrækblandet fryd. Ligesom teksten er billedsiden en ren fryd for både tilhører og oplæser."

Fortællingen.dk:

"Det er en overdådig flot bog. Jeg vil fluks finde nogen børn, som jeg kan læse Trolderim op for."

Læs hele anmeldelsen her.

 

Læsevejledning - se her

 

Intro:

"Træd hen til min hule, hvis altså du tør,

her finder du hulens forheksede dør.

Bag dén er der uhyrer, kæmper og dværge,

og hekse og trolde fra skove og bjerge.

 

Men døren er tung og umulig at rokke,

så tryk lige først på den magiske klokke.

Nu siger du ordene: ”Hekse-li-hop”,

og døren til hulen vil åbne sig op."

 

 

 

BJERGTROLDEN: (eksempel fra bogen)

 

To brødre gik vild i en kæmpetrolds hule

med troldfælder, slanger og skrigende fugle.

Én røg i en fælde, den anden var fej,

han svigtede broren og rendte sin vej.

 

Alene sad drengen i nætter og dage

og håbede på, at hans bror kom tilbage.

Imens blev han ven med de slanger og kryb

og krager, der leved' i bjerghulens dyb.

 

Men pludselig kom der, fra bjerghulens kælder,

en gyselig trold, for at se sine fælder.

Ved synet af drengen blev bjergtrolden glad,

for nu kunne alle hans unger få mad.

 

Så trak han en kniv for at dræbe sin fangst

og grinte af drengen, som rystede angst,

men dyrene angreb den hæslige trold

og hakkede, rev ham og bed i hans knold.

 

Fra lommerne faldt der de fineste ting,

da trolden blev væltet og puffet omkring,

og drengen løb hjem med en hel pose fuld

af funklende smykker og skinnende guld.

 

Da broren derhjemme fik øje på skatten,

så løb han tilbage til hulen om natten.

Han ledte forgæves og skabte postyr

og sparkede vredt til de flygtende dyr.

 

Nu dukkede bjergtrolden op med sin kniv,

og drengen blev bange og bad for sit liv,

men slanger og fugle, de blev, hvor de sad,

og broren, han endte som troldungemad!

Tryk på filen (øverst i højre hjørne) og få ideer til oplæsning og sprogarbejde på tværs af kompetenceområder/ læreplanstemaer.