Aktive Fortællinger - rim og remser

Lotte Salling

Aktive fortællinger, rim og remser

- dialogisk læsning med børn - 159 kr. + moms

 

Målgruppe: 3-8 årige. Særligt brugbar i førskole- og indskolefasen, og i arbejdet med sprog i de pædagogiske læreplaner.

 

Fra bibliotekets lektørudtalelse:

"Bogen tager udgangspunkt i legende oplæsningssituationer... således at der skabes en dialog, der bl.a. styrker fantasien og den sproglige dimension. Bogen er gennemarbejdet og meget indbydende både layout- og indholdsmæssigt med mange sjove ideer. Der er en tydelig begejstring, som må smitte enhver, der arbejder med børn."

 

"Denne bog er blevet min absolut yndlings højtlæsnings bog. Den går lige ind hos børnene" (Lina Vandall, anmelder på" (Anmeldelse, Bogvægten")

 

169 sider, 1. oplag, 2008, Forlaget Dafolo.

 

Bestil her

 

Tilbage

 

LØVESULT - eksempel fra bogen (som består af både korte og lidt længere tekster, som denne)

 

(børnene snakker med på remsen "Graauw, jeg er en løve....osv" og udskifter sidste ord med det aktuelle dyr)

 

 

En løve gik rundt og var slet ikke glad,

fordi den var sulten, og trængte til mad.

Men hvis den åd græs, var dens løvesult spildt,

så gik den til musen og brølede vildt:

 

”GRAAUW”, jeg er en løve, og du er en mus,

og snart er min sult li’så stor som et hus”.

 

”Åh nej”, råbte musen, ”jeg er jo så lille,

med mig, kan man ikke en løvesult stille.

Nej, snup dig en and, den er større om bagen,

og så har du kød nok til resten af dagen”.

 

Og løven, den tænkte: ”Måske er det rigtigt.

At stille min sult, det er ganske vist vigtigt,

men spiser jeg mus, er min løvesult spildt”.

Så gik den til anden og brølede vildt:

 

” GRAAOW”, jeg er en løve, og du er en and,

se her, mine tænder de løber i vand”.

 

”Åh nej”, råbte anden, ”må jeg være fri,

for smagen af mig, vil du ikke ku li,

selv gumpen er bitter, og slet ikke sød,

men gåsen går rundt med det lækreste kød”.

 

Og løven, den tænkte: ”Måske er det rigtigt.

At stille min sult, det er ganske vist vigtigt,

men spiser jeg and, er min løvesult spildt”.

Så gik den til gåsen og brølede vildt:

 

” GRAAUW”, jeg er en løve, og du er en gås,

i dag vil jeg spise din dejlige mås”.

 

”Åh, nej”, råbte gåsen, ”så får du en fjer,

på tværs i din hals, - ja, måske får du fler’.

Men geden sku være så saftig og fin,

kun ét slag med poten og stegen er din”.

 

 

Tryk på filen (øverst i højre hjørne) og få ideer til oplæsning og sprogarbejde på tværs af kompetenceområder/ læreplanstemaer.

Og løven, den tænkte: ”Måske er det rigtigt.

At stille min sult, det er ganske vist vigtigt,

men spiser jeg gås, er min løvesult spildt”.

Så gik den til geden og brølede vildt:

 

” GRAAUW, jeg er en løve, og du er en ged,

min mave er sulten, så dér skal du ned”.

 

”Åh, nej”, råbte geden, ”måske ser jeg ud,

som om jeg kan spises, men sej er min hud.

Men dér kommer grisen, dens vom er så lækker,

og se bare halsen, så tyk og så smækker”.

 

Og løven, den tænkte: ”Måske er det rigtigt.

At stille min sult, det er ganske vist vigtigt,

men spiser jeg ged, er min løvesult spildt”.

Så gik den til grisen og brølede vildt:

 

” GRAAUW, jeg er en løve, og du er en gris,

og skøn er din skinke, beklageligvis”.

 

”Åh nej”, råbte grisen, ”jeg ved, jeg er fed,

men flæsk er jo slet ikke sundt, som du ved.

Men gårdmandens datter, hun kommer i dag,

jeg tror, at hun har en vidunderlig smag”.

 

Og løven, den tænkte: ”Måske er det rigtigt.

At stille min sult, det er ganske vist vigtigt,

men spiser jeg gris, er min løvesult spildt”.

Så gik den til kvinden og brølede vildt:

 

” GRAAUW, jeg er en løve, og du er en kvinde,

en skønnere steg er umulig at finde”.

 

”Ha Ha”, sagde kvinden, ”du tror, du er sej,

men du sku’ ha snuppet en ged på din vej.

Nu tog du en jæger, og det blev din død”.

Og dermed tog kvinden geværet og skød.

 

”Åh nej”, tænkte løven i sidste sekund,

”for hun har jo ret, og hvor var det dog dumt.

Fem dejlige dyr bed jeg ikke ihjel,

nu ender jeg fjols jo som hakkebøf selv”.